Kako da ojačate imunitet u trudnoći



Podizanje imuniteta važna je tema za trudnice u svim nedeljama trudnoće, kao i za sve žene koje rade na začeću. Naravno, ove savete mogu primenjivati svi, ali smo ih prilagodili budućim mamama i izostavili namirnice i aktivnosti koje se u trudnoći ne preporučuju. Pored nošenja maske, dezinfikovanja ruku i namirnica iz prodavnice kojih se sigurno pridržavate potrudiću se da vam dam savete koje možete da počnete da primenjujete odmah.


Istina je da se imuni sistem u trudnoći menja. Prvi trimestar trudnoće je najosetljiviji i dobro je, koliko god možemo, da na prirodni način osnažimo organizam. Savet lekara i suplementacija prilagođena individualnim potrebama svake trudnice je važan deo tog zadatka, pa ipak, i pored toga, neke trudnice na samom početku dobiju prehladu, drugima se usled pada imuniteta pojavi kandida koju inače nisu imale, ali to ne mora da bude ni strašno ni tragično i ne mora da znači da će se dogoditi i vama.

Na mnogo stvari u trudnoći i u novonastalim okolnostima ne možemo da utičemo. Ali dve stvari koje pružamo našoj bebi u našim su rukama: a to je hrana koju unosimo i misli i emocije koje gajimo.

1.      Hrana koju biramo:

Kako bi odbrambene snage našeg tela ojačale neophodna je izbalansirana, uravnotežena i redovna ishrana. Namirnice treba birati u skladu sa zdravstvenim stanjem trudnice (gestacijski dijabetes, hipertenzija, gojaznost, insulinska rezistencija...).

Unosite što više svežeg voća i povrća. U ovom trenutku dala bih prednost voću i povrću koje se ljušti: sveža cvekla, jabuka, limun, narandža, nar (svež ananas nemojte konzumirati tokom trudnoće), kivi. Pre korišćenja bilo bi dobro da namirnice ostavite u vodi sa sodom bikarbonom i jabukovim sirćetom oko 40 minuta. Sveže ceđeni sokovi, salate i supe od pilećih i ćurećih kostiju uvek su dobar izbor. Preporučljivo je da se sokovi piju odmah nakon ceđenja. Svež đumbir izuzetno podiže imunitet, smanjuje mučnine i glavobolje u trudnoći pa bih preporučila da ga narendate u limunadu ili ceđenu narandžu. Svež beli luk je nezamenljiv za podizanje imuniteta pa ga svakako preporučujem, ako vam ne smeta njegov miris. Bilo bi dobro da brzu hranu, grickalice i industrijske slatkiše smanjite na najmanju moguću meru. Pored toga što ove namirnice mogu pogoršati mučnine i glavobolje zbog aditiva i brojnih pojačivača ukusa, prevelika količina šećera može povećati razdražljivost i nervozu koju bismo, svakako, želeli da izbegnemo. Takođe, prevelik unos ugljenih hidrata (belog brašna i šećera), kao i aditiva i pojačivača ukusa iz brze hrane može narušiti mikrobiom creva koji sadrži dragocene bakterije nezamenljive u održavanju zdravlja (i raspoloženja) tokom trudnoće. Hormon sreće, serotonin proizvodi se u našem mozgu i našim crevima. Interesantan je podatak da se između 80-90% serotonina nalazi u gastrointestinalnom traktu. Zato:


   Povedite računa o digestivnom traktu:


Crevna flora se takođe menja tokom trudnoće. Crevni mikrobiom žene koja se nalazi u trećem trimestru trudnoće ima sličnu aktivnost kao mikrobiom osobe sa prekomernom telesnom težinom. Imuni sistem creva igra važnu ulogu u odbrambenom sistemu našeg organizma. Zato je potrebno negovati i čuvati crevnu mikrofloru hranom i probioticima, naravno, uz preporuku lekara. Probiotski jogurt, kiseli kupus, masline, hlab od kiselog testa dobar su izbor u trudnoći i nakon primene antibiotika.

Probiotici i imunitet

Rezultati brojnih studija ukazuju da suplementacija probioticima može imati povoljne efekte na stimulaciju imunog sistema i u lečenju urogenitalnih infekcija.
Dodatak Lactobacillus rhamnosus-a u ishrani trudnica koje su imale metabolički poremećaj povoljno utiče na metabolizam glukoze i smanjenje zapaljenja u crevima, te na taj način smanjuje sklonost ka razvoju gestacionog dijabetesa i gojaznosti. Takođe je dokazano njegovo pozitivno dejstvo u prevenciji alergija, smanjenju rizika od postporođajne depresije, prevencije prevremenog porođaja i pojave preeklampsije. Rezultate studija  možete pročitati klikom na boldovana slova.

    Fizička aktivnost i vitamin D

Boravak na vazduhu i fizička aktivnost dragoceni su i nezamenljivi. Ukoliko je moguće, gledajte da što više vremena provedete u prirodi, na suncu. Kada ste izloženi sunčevoj svetlosti vaše telo samo stvara vitamin D, koji zbog toga često zovemo „vitamin Sunca“. Fizička aktivnost na otvorenom je uvek preporučljiva, dok kupanje u bazenu u ovom periodu ne bih preporučila.

    Dovoljno sna


Mnoge studije pokazuju da su ljudi koji spavaju ispod 7 sati dnevno skloniji padu imuniteta. U trudnoći je potreba za snom prirodno regulisana hormonima, pa ćete se verovatno biti pospanije nego inače. Ukoliko imate problema sa snom, probajte da 2 h pre spavanja izbegnete držanje telefona, smanjite unos kafe i čitate nešto umirujuće.



     Optimizam kao odluka


Trudnoća je i inače period povećane osetljivosti. Buduća mama brine za bebu, a sada je to povećano stalnom strepnjom za sopstveno zdravlje i za zdravlje njenih najbližih. Ne možemo i ne trebamo se isključiti iz realnosti, ali možemo i moramo da biramo o kojim stvarima mislimo, šta izgovaramo i koje emocije gajimo. Vaše telo je stan vaše bebe, ukrasite ga osmehom i ljubavlju. Ukoliko vas vesti sa društvenih mreža uznemiravaju, ograničite vreme koje provodite na njima. Umesto toga, odgledajte neku romantičnu komediju ili slušajte umirujuću ili veselu muziku, vaše telo i um će vam biti zahvalni. Molitva, meditacija i smeh koji puno podiže imunitet odbraniće vaš mikrokosmos.






Pored hrane, supmenentacija u trudnoći je jako bitna, pa se u razgovoru sa ginekologom odlučite za preparat koji najviše odgovara potrebama vašeg organizma.
Gravidon A, suplement za trudnice koji pored L. rhamnosus HN001, u svom sastavu ima još i 12 vitamina, 9 minerala, đumbir i oligoelemente može da pomogne u podizanju kako imuniteta majke tako i bebe, ali i u smanjenju rizika od različitih komplikacija kako tokom, tako i nakon trudnoće. Na našem tržištu je trenutno jedini suplement za trudnice sa dodatkom đumbira i probiotika.
Više informacija o preparatu možete dobiti na sajtu 
http://www.gravidon.rs/

Informacije za ovaj tekst dobila sam od dr Slavice Vasiljević, 
ginekologa iz ordinacije Merida
Tekst koji je pred vama je proširena verzija teksta dr Vasiljević pisan za portal Trudnoća i zdravlje


Коментари

Популарни постови са овог блога

O meni

Operacija bez anestezije, ožiljaka i bolova

Kako izbeći korišćenje lekova u trudnoći